top of page
  • תמונת הסופר/תאיריס רז - פסיכותרפיה וטיפול רגשי

הריון ולידה אחרי לידה שקטה - בין חרדה לתקווה. 7 עצות, איך להשוות פחות והפעם אולי לצאת בידיים מלאות?

הריון ולידה אחרי לידה שקטה זהו מסע בין אופטימיות לפסימיות, בין פנטזיה לחרדה בין הציפיה לפחד להתקשר. כל רגע בהריון ובלידה הנוכחיים מזכירים ומתכתבים עם הרגעים שבישרו לך שאין דופק, שאין תנועות עובר או שמכל סיבה אחרת צריך להפסיק את ההיריון.


בהיריון אחרי אובדן הריון כל בדיקה, כל ביקור במרפאה, במיון יולדות ובחדר לידה באופן טבעי - מכווצים, מזכירים, מעלים ספקות וחרדות. זה לא נגמר עד שזה נגמר... ושומעים את הבכי של התינוק, התינוקת או התינוקות.

איך בכל זאת אפשר להתחבר ללידה החדשה בלי לפחד להתאכזב, לגייס את הכוחות ולהאמין שהפעם נצא מחדר הלידה בידיים מלאות?

הנה כמה דגשים ושאלות שיעזרו לך במהלך ההיריון והלידה להתמודד עם הטראומה מהלידה השקטה ומאובדן ההיריון ולקבל את עצמך, את הכאב ואת השמחה.


איך להתמודד עם הריון ולידה אחרי לידה שקטה, איריס רז מטפלת רגשית ומילדת
לידה אחרי לידה שקטה - החרדה והשמחה מתערבבות

1. להתמקד בלידה החדשה כאן ועכשיו ופחות בזיכרונות הכואבים

ברור שקשה להימנע מהשוואות ולהפריד בין הלידות. כל הריון ולידה אחרי טראומה בלידה קודמת, יציתו וישחזרו זיכרונות כואבים שקשה לגרש אותם. זה טבעי ונורמלי שהכאבים מאובדן ההיריון ומהלידה הטראומטית יעלו גם עכשיו, אבל עדיף עד כמה שאפשר לא לחפש בלידה הנוכחית את תמרורי האזהרה מהלידה הקודמת.

אין פתרון קסם, אבל תרגול מוקדם של מיינדפולנס (מודעות קשובה), דמיון מודרך (NLP) ושיטות הרפיה יכול לעזור להתמודד עם הזיכרונות הכואבים ולפנות מקום למחשבות חיוביות. טיפול רגשי יכול לעזור לך להאמין בעצמך, לגלות את הכוחות שבך, להתמודד עם החרדות וליצור חיים חדשים.


2. לשים את הלידה השקטה על השולחן ולדבר על הצרכים שלך

כמיילדת בכירה אני רוצה להכין אותך שלמרות אי-הנעימות, ישאלו אותך במיון יולדות ובחדר לידה את השאלות ה"חודרניות" כמה לידות וכמה ילדים יש בבית? שאלות כמו באיזה שבוע ילדת? מה הסיבה ללידה השקטה? איך טיפלו בך ובאיזה בית חולים, זהו מידע חשוב. את ואתם לא באים ללידה כשולחן חלק, ודווקא לכן חשוב לשים על השולחן את כל סיפור הלידה השקטה.

עדיף שהמיילדות והרופאים יכירו את כל ה"חבילה" שלך, כדי שידעו לתת פתרונות מילדותיים ויהיו רגישים לצרכים שלך.

תוכנית לידה מותאמת אישית גם היא דרך טובה "לשים על השולחן" את הרצונות שלך. תוכנית כתובה תיתן לך ביטחון שהצרכים שהגדרת בהתאם ל"נסיבות" המיוחדות שלך, לא ישכחו גם בעת סערה רגשית.


3. מגיע לך להיות רגועה - במעקב תנועות עובר כשיש ספק אין ספק

ההיסטוריה שלך קמה לתחייה בהיריון ובלידה החדשים. העיסוק בתנועות העובר באופן טבעי יכול להיות ל-9 חודשים 7\24. האם העובר זז רגיל? זז פחות? זז יותר? האם זהו דפוס ההתנהגות שלו?

לא משנה מה יגידו לגבי הנורמליות שלך. יש לך את כל הזכות הלגיטימית להירגע (לפחות עד הפעם הבאה). כאן כל הקלישאות נכונות - אם יש ספק אין ספק ועדיף פעם אחת מיותרת מאשר מאוחרת ורגשות אשם לכל החיים. אין דרך לעקוב אחרי תנועות העובר במהלך ההיריון חוץ מללכת ולבדוק. הרי "עד שזה לא בחוץ" הכל יכול לקרות כל רגע. עדיף שנהיה נודניקים, אבל עם משהו לחבק.


4. זכותך למוניטור רציף - דווקא הרעש של פעימות העובר ייתן לך יותר שקט

אין מה להתנצל או להתבייש, הצורך שלך במוניטור רציף לגיטימי! רק כך תקבלו קצת תחושת וודאות ושליטה. הרעש של הדופק כמו דהרות סוסים הוא זה שנותן לנו שקט, שלא נחסיר פעימה כשהעובר מחסיר פעימה.

במקום להיות שוב בציפייה מורטת העצבים יש דופק אין דופק, אפשר פשוט לבקש חיבור רציף למוניטור במהלך הלידה ולמצוא פתרונות "יצירתיים" במקום ירידה לשירותים ולמקלחת.


5. האם לחזור לבית החולים שבו הייתה הלידה השקטה - מה נכון עבורך?

ההחלטה האם לחזור לאותו בית חולים שבו הייתה הלידה השקטה היא מאוד אישית, אין נכון לא נכון, אלא רק מה שנכון עבורך! הנה רק כמה מהשיקולים שעולים בטיפול הרגשי בקליניקה לגבי שאלה זו.

אולי דווקא לחזור? בהקשר זה עולים שיקולים כמו: סגירת מעגל, שם יראו אותי יותר, ינסו לפצות על הטראומה הקודמת. הלידה השקטה לא הייתה באשמת הצוות, הם דווקא היום מאוד קשובים.


אולי דווקא לשנות? בהקשר זה עולים שיקולים כמו: קשה לי להאמין בצוות ובבית החולים. חזרה לאותו בית חולים היא כמו "חזרה לזירת הפשע". חשש שאותו מקום, אותו מספר חדר לידה ואותו צוות ישחזרו את שוב את הכאב והמזל. ברור שאם הלידה השקטה נגרמה מרשלנות, אין שאלה.

ההחלטה איפה ללדת, היא מאוד משמעותית להרגשה, לאמון ולביטחון שלך. היום המרחק הפיזי הוא שולי ואפשר להגיע כמעט לכל חדר לידה. בכל מקרה אשמח להפנות ולעזור לך.


6. טבעי שאחרי לידה שקטה לא תהיי שקטה - אל תלחמי ברגשות ובכאב

העיסוק בפחד מהפחד ובחרדה מהאכזבה הוא בלתי פוסק במהלך כל ההיריון ולרוב מתעצם בלידה. לידה אחרי לידה שקטה זהו מסע מאתגר של מערבולת רגשות וציפיות. טבעי שיעלו תחושות של עצב וכאב, יחד עם החשש לקוות ולשמוח. זה נורמלי שהלידה השקטה "תהדהד" אצלך גם עכשיו שייווצרו חיים חדשים.

העצה שלי אלייך, לא להיבהל מהעצב, מהכאב ומהבכי. הרגשות הקשים והזיכרונות, שכנראה יציפו אותך הם טבעיים, אין צורך להילחם בהם. חבל לבזבז אנרגיה על בושה והסתרה, עדיף להיעזר, לקבל את עצמך, את הכאב ואת השמחה.


7. לסיים את הלידה כמה שיותר מהר כדי לצאת בידיים מלאות

כמיילדת בכירה המתמחה בלידות שקטות, אני רוצה לספר לך שהמטרה של הצוות לסיים את הלידה כמה שיותר מהר. כל עיכוב בלידה זה פוטנציאל לעוד סיכונים וסיבוכים. כמובן שבצד הרגשי אצלך ככל שהלידה תתארך עלולים לעלות עוד זיכרונות וחששות שמשהו שוב ישתבש.

מכל הבחינות עדיף שלידה אחרי טראומה בלידה קודמת תהיה קצרה עד כמה שאפשר. בלידה כזו המטרה אינה "גבורה" ו"חוויה מתקנת" (ברור שאם הכל יסתדר זה יהיה תיקון נפלא), אלא לחבק תינוק או תינוקות בידיים!

ההמלצה שלי עד כמה שאפשר לזרז את הלידה, להיעזר במשככי כאב ולהגיע לאופציה של ניתוח קיסרי יחסית יותר מהר מבלידה "רגילה". הרי כולנו יודעים שזה לא נגמר עד ששומעים את הבכי, שאפשר לחבק, להריח ולא לעזוב.


> לא סתם קוראים ללידה של ילדה או ילד שנולדים אחרי לידה שקטה "ילדי הקשת". יש את כל הצבעים, הקודרים והכואבים וגם הורוד או התכלת המשמחים. בואו נדבר שתוכלו לראות את כל קשת הצבעים.

 

אני כאן 054-5720528 לכל שאלה, ייעוץ וכל מה שיעזור לך להגיע ללידה יותר רגועה :)

מה חשבת? יש לך תגובה, שיתוף, המלצה? כאן למטה המקום לכתוב :)

bottom of page