top of page
  • תמונת הסופר/תאיריס רז - פסיכותרפיה וטיפול רגשי

איך טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT ומיינדפולנס יכולים לעזור?

במצבים של הפלות חוזרות, אובדן הריון, לידה שקטה ובכלל


איריס רז מטפלת רגשית לאובדן הריון, לידה שקטה, חרדה בהריון, חרדה בלידה, דיכאון אחרי לידה טיפול סי.בי.טי CBT
סי,בי,טי ומיינדפולנס יעזרו לך להתמודד עם אובדן בהריון ובלידה

טיפול רגשי המשולב ב- CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) Mindfulness (מיינדפולנס - מודעות קשובה) NLP (דמיון מודרך) יכול להקל על הדמעות, הזיכרונות הטורדניים ולהחזיר אותך לחיים.





4 סיפורים של אמא ואבא שלצערי הדרך השתבשבה להם. איך טיפול רגשי משולב CBT ומיינדפולנס עזר להם?

איך CBT יכול להפחית חרדות בהריון, בלידה ובכל הזיכרונות שאחרי ולקראת?

נתחיל בקצת הסבר, הרי טיפול קוגניטיבי התנהגותי כשמו, מבוסס על המחשבות וההבנה. אז הנה ההיגיון כדי כבר לחבר אותך. זהו טיפול ממוקד, קצר מועד כדי להפחית מצוקה נפשית. טיפול סי.בי.טי (CBT) מבוסס על הקשר בין האירוע, הפרשנות והתוצאה שמורכבת מרגש והתנהגות. זהו מעין מעגל שבו המחשבה יוצרת את הרגש שיוצר את ההתנהגות.

זהו בעצם מודל אפר"ת הכולל את השלבים הבאים:

  • האירוע (הטריגר) -לדוגמה הלידה השקטה שנצרבת עם כל החושים.

  • הפרשנות - התרגום הקוגניטיבי הסוביקטיבי לחווית הלידה השקטה.

  • הרגש - התחושות הקשות שמתפתחות בעקבות אותה פרשנות סובייקטיבית.

  • התגובה - הפעולה האוטומטית שמתפתחת בעקבות אותם רגשות מאיימים כמו לדוגמה בכי, התכווצות וחוסר שינה (או התעוררות כל לילה בשעת הלידה השקטה).

בטיפול בקליניקה נלמד איך לשים לב לרגשות השליליים ולהפחית אותם. איך גם למצוא ולהדגיש את הרגשות החיוביים.

פעמים רבות נשים אחרי הפלות חוזרות, אובדן הריון ולידה שקטה, מתקשות להאמין שיצליחו לשמור על ההריון החדש וחרדות מפני כישלון נוסף. בטיפול בקליניקה ננסה להבין את המחשבות שעומדות מאחורי הרגשות השליליים. ניצור מחשבות חלופיות שיטילו ספק במחשבות השליליות. ברגע שקצת "נפרום" את המחשבה שאנחנו גרמנו לדוגמה להפלה, לאובדן העובר או ללידת הפג - גם תחושת האשמה והחרדה יפחתו.


איך מיינדפולנס ומדיטציה יכולים גם להפחית חרדות ומצוקות?

מיינדפולנס (מודעות קשובה), הוא כלי טיפולי שמסייע להתמודד עם כאב, חרדה ודיכאון. מחקרים מראים שאנשים שמתרגלים מיינדפולנס יותר מודעים לעצמם, יותר רגועים, וחווים פחות לחץ ושחיקה.

תרגול מיינדפולנס (קשיבות) יאפשר לך להפנות את תשומת הלב והמודעות ממה שמטריד אותך ל"כאן ועכשיו", ללא שיפוטיות והלקאה עצמית. תירגול המדיטציה עוזר להפחית את הדיכאון ולשפר את איכות החיים.


4 סיפורים של נשים שהגיעו לקליניקה לטיפול רגשי משולב CBT ומיינדפולנס

מבלי לחשוף פרטים מזהים הנה 4 סיפורים של נשים ובני זוגם שבאו לקליניקה, לטיפול אחרי הפלות חוזרות ואובדן הריון. כל מה שכתוב הוא בהסכמתם המלאה, מתוך רצון לתת לך תקווה ולעודד אותך לבוא לטיפול ולא להישאר לבד.

המטופלת הגיעה לקבל תמיכה נפשית בשבוע 11 להריון הנוכחי, יש לה שלושה ילדים בבית ובעברה שלוש הפלות.

היא דיווחה שמאז ההפלה האחרונה שהייתה לפני שנה, היא מפוחדת, חרדה ולא ישנה בלילה. היא אמרה: "אני רואה את התמונה של ההפלה, את הדם, העובר התלוי באסלה בין מי השירותים לחבל הטבור הנמצא בתוך הוגינה, אני מרגישה חוסר אונים חוסר שליטה , אכזבה... אני מרגישה צורך כפייתי לבדוק מידי יום את דופק העובר שלי".


המטופלת השניה הגיעה לפגישת תמיכה, שלושה חודשים אחרי הפלה שלישית

היא נראתה מבולבלת, חרדה, תארה דפיקות לב וכאב בטן ולא האמינה ביכולתה להיות אימא. היא אמרה: "אני מאוד כועסת על עצמי, לא שמרתי על עצמי כמו שצריך, עבדתי קשה מידי, אני חסרת אחריות". כשנשאלה מה היא רוצה לקבל בטיפול היא ציינה "אני רוצה לבטל את המחשבות השליליות על ההריון ועל עצמי. אני רוצה להאמין שאהיה אמא… אני מרגישה פגומה, אני לא מספיק טובה, לא מגיע לי שזה קורה לי... אני מרגישה אכזבה, שונאת את עצמי ואת האחרות שמצליחות להחזיק הריון".


המטופלת השלישית אישה דתיה הגיע לקבל תמיכה נפשית חודש וחצי אחרי הפלה שלישית שהתרחשה בשבוע 11 להריונה

"אני מרגישה שכולם מצפים שכבר אהיה בהריון, כשהם פוגשים אותי זו השאלה הראשונה שלהם". "כולם מסתכלים לי על הבטן". היא תארה "הגעתי לחדר מיון בשבוע 11 להריון בגלל הפרשה דמית. בבדיקת אולטסאונד הרופא אמר לי שאין דופק לעובר. הרגשתי שאני רוצה למות. אמרתי לרופא אני רוצה למות והתחלתי לבכות. אני מרגישה אבודה, קשה לי לראות נשים בהריון ותינוקות. אני בחרדה נוראית שזה יקרה לי שוב".


המטופלת הרביעית הגיעה לקבל תמיכה נפשית שבעה חודשים אחרי הפסקת הריון יזומה, בשבוע 28 בשל פגם גנטי

המטופלת נשאית של הפגם הגנטי. הייתה מאוד סוערת ואמרה: "יש בי פגם, אני פגומה, הדברים לא פשוטים כמו שרציתי, אני פוחדת מההיריון הבא. אבדתי את התמימות של ההיריון המלווה באושר אהבה ואימהות. אני מרגישה חסרת אונים. אני פוחדת מההיריון הבא".


כל אחד מ"הסיפורים" הוא עולם שלם של אובדנים, ציפיות ואכזבות. אין פתרון קסם אחד שמתאים לכולן ולכולם. כל מקרה יחיד ומיוחד, אך בכולם טיפול רגשי והתאמת שיטות הטיפול יאפשרו הקלה.


איך הטיפול המשולב יכול לעזור לך?

בטיפול הרגשי בקליניקה נשלב את הכלים והשיטות בדיוק לפי הצורך והקצב שלך, כך שיהיה אפקטיבי עבורך.

  • נתרגל איך להפחית את החרדה, הייאוש, הדיכאון ובכלל לשפר את ה-Well being שלך ושלכם.

  • נבין איך להחזיר את האמון שלך בעצמך, בצוות הרפואי ובאמונה שלך להיות בהריון וללדת.

  • נדבר על תחושת הבדידות וההרגשה שאף אחד לא באמת מבין אותך. כך גם נפחית את תחושות הכעס והביקורתיות שלך כלפי עצמך וכלפי הסביבה.

  • נבדוק איך לשתף, להיעזר בגבולות שמתאימים לך. נלמד איך להגדיל את מקורות התמיכה ונמצא את הכוחות והמשאבים שבך.

  • נדגיש את חשיבות הקשר הביופסיכו-נירו-אימונולוגי.

בעצם נלמד ונתרגל כלים שיעזרו לך למצוא תקווה ולהרגיש יותר טוב. הרי גם המחקרים מוכיחים שיש קשר בין שיפור ההרגשה שלך לבין ההריון והלידה הבאים.


> שורה תחתונה - טיפול רגשי יכול לשפר את ההרגשה, החיים שלך ואולי אפילו להגדיל את הסיכויים להריון וללידה הבאים. הכימיה ביננו היא המפתח שיאפשר לך לתת אמון ולהיפתח בקצב שלך. שיטות הטיפול הן לא העיקר, אלא ההתאמה עבורך. חבל להיות לבד עם כל הכאב והחרדות. טיפול מקצועי וקשוב יכול להחזיר אותך לעצמך ולחיים.

אני לא אחראית לתוצאות, אבל מתחייבת שהדרך ביחד תהייה יותר קלה :)

 

מה חשבת? יש לך תגובה, תובנה, המלצה? כאן למטה המקום לכתוב ולשתף :)

אני זמינה לכל שאלה שלך חבל להשיאר לבד עם הכאב והאשמה :(

* המאמר מבוסס על מחקר שנעשה בבית חולים סורוקה. שיתופים יכולים לעזור.


bottom of page