top of page
  • תמונת הסופר/תאיריס רז - פסיכותרפיה וטיפול רגשי

אובדן הריון, הפלות חוזרות ולידה שקטה - איך NLP דמיון מודרך יכול לעזור לך שיקרה סוף טוב בחדר לידה?


לידה שקטה, הפלות חוזרות, חרדה בהריון, חרדה בלידה, דיכאון אחרי לידה. איך טיפול רגשי ודמיון מודרך יכולים לעזור. איריס רז מטפלת רגשית
טיפול רגשי ודמיון מודרך יכולים לעזור שיהיה סוף טוב בחדר הלידה

הניסיון בקליניקה והמחקרים מוכיחים שתמיכה נפשית וטיפול רגשי יכולים לעזור במקרים של אובדן הריון, הפלות חוזרות לידה שקטה, דיכאון אחרי לידה ובצד הפחות שמח של ההריון והלידה.


לצערי למרות זאת, נשים וגברים עדיין חוששים לפנות לטיפול רגשי, אולי בשל הבושה והספק שלא יתחברו ושהטיפול לא באמת יקל על הכאב.





בואו נעשה קצת סדר בסוגי הטיפולים והאותיות באנגלית. מה הבדל בין NLP (דמיון מודרך), CBT ומיינדפולנס? אולי כך נפחית את החשש. הרי ידע זה כוח ובמקרים שלנו אפילו דרך להפחית כאב, בדידות ודמעות.


איזה טיפול מתאים למי ומתי?

ארגז הכלים הטיפולי כולל מגוון גישות וכלים, אותם נשלב בטיפול לפי ההעדפות והקצב שלך. כאן נתמקד בטיפול רגשי המשלב NLP (דמיון מודרך). בקליניקה נשלב גם CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) ומיינדפולנס (מודעות קשובה MBSR). טיפול בשיטות אלו והשילוב ביניהן, יכול להפחית חרדה, סטרס, דיכאון ואפילו טראומה (PTSD).

אין טיפול אחד עדיף על השני, אלא העיקר זו הכימיה, ההתאמה לאופי ולצורך שלך בכל נקודת זמן.

אין פתרונות קסם, כמו שאין טיפול אחד שעדיף במצב מסוים. מחקרים לא מצאו שדמיון מודרך אפקטיבי יותר לטיפול בהפלות, או שטיפול קוגניטיבי התנהגותי עדיף ללידה שקטה. לכן פשוט נתאים את מה שעובד לך.


מה זה דמיון מודרך ואיך האופן שמדברים על ההפלה יכול לשנות את החוויה?

.NLP דמיון מודרך היא שיטת טיפול שמטרתה לגרום לשינוי בתחושה ובחוויה באמצעות הדמיון

השיפור בהרגשה שלך יכול להתרחש כתוצאה משינוי משולב בשלושת התחומי: נוירולוגי - Neuro, שפתי - Linguistic ובדפוסי החשיבה - Programming.

המוח והמערכת העצבית מפרשים את החוויות שלנו באמצעות החושים. כך קורה כשאנו צופים בסרט ובוכים. במקרה שלנו לדוגמה כשנזכרים בהפלה, בלידה השקטה, ובטראומות מההריון ומהלידה, אותו כאב מרגע "הבשורה" חוזר (או שלא עזב) עם כל התחושות והתמונות.

אופן הביטוי, השפה והדיבור הפנימי והחיצוני שלנו, משפיעים על התחושות והמחשבות. לדוגמה הצוות הרפואי יכול להגיד לאישה ולבן זוגה שעברו הפלה או לידה שקטה, שלא נמצא הסבר וסיבה לבעיה שלה ול"כישלון" בלידת תינוק מת. אפשר גם להתנסח בצורה אחרת "לצערינו לא מצאנו סיבה שתסביר את ההפלות החוזרות (ולקשיים אחרים), אך הניסיון מראה ש-71% מהנשים מצליחות ללדת תינוק חי". העובדות זהות בשני הניסוחים, אך השוני הסמנטי יוצר תחושות שונות. הראשון מצמרר ומאשים, השני רגיש ומעורר תקווה. דוגמה אמיתית ומקוממת, האישה שתויגה כ"כישלונית" באופן טבעי התקשתה להשתחרר מההגדרה.

"התיכנות" הוא המפגש בין המערכת הנוירולוגית למערכת החושית. לאישה מהדוגמה הקודמת נוצר לצערי תכנות של אישה "כישלונית". באופן טבעי, המילים השפיעו על החוויה שלה ועל קושי ביכולתה לייחס את אובדן ההריון לסיבות חיצוניות ולהפחית את תחושת האשמה.


מתי טיפול NLP מתאים ואיך להפחית את הסיכוי שהקטסטרופה תחזור?

טיפול בדמיון מודרך NLP מתאים במגוון מצבים כמו: חרדה, פוביה, טראומה (PTSD) ודיכאון. המשברים סביב ההריון והלידה עלולים כמובן ליצור הרבה קשיים. בטיפול בקליניקה נשלב אם מתאים לך דמיון מודרך במצבים של: הפלות חוזרות, לידה שקטה, טראומה בלידה קודמת, חרדות בהריון ובלידה ודיכאון אחרי לידה, לידה אחרי תקיפה מינית, וגיניסמוס וטוקופוביה.

נשתמש בכוחו המרפא של הדמיון. המוח שלנו לא מבדיל בין אירוע במציאות לאירוע בדמיון. ב-MRI רואים שהתגובה הכימית במוח שלנו דומה בשני המצבים. כך קורה לדוגמה שנשים שעברו הפלות חוזרות (וקשיים נוספים בהריון ובלידה) עלולות ליצור לעצמן "תסריטים" דמיוניים של קטסטרופות. בטיפול בקליניקה נתרגל דמיון מודרך של "תסריטים עם סוף טוב". שיפור המערכת הנוירו-אימונולוגית (קישור בין המוח למערכת החיסון), ישפר את הסיכוי להריון וללידה מוצלחים.


איך תרגול דמיון מודרך כחלק מטיפול רגשי יכול לעזור לך?

  • "פייק איט טיל יו מייק איט" - "תרגול הסוף הטוב", כאמור יכול להפחית את התגובות הפיזיות והנפשיות של החרדות והחוויות השליליות, לשפר את התחושה ואיכות החיים ולהגדיל את הסיכוי "שזה" יצליח.

  • להחזיר אותך לעצמך ולכוחות שלך - טיפול רגשי משולב בדמיון מודרך וכלים נוספים יוכל לתת לך משאבים, תקווה ולהדגיש את העוצמות שבך, שאולי מכל המשברים נשכחו ממך.

  • קצת דמיון לא יזיק ל"וול ביינג" שלך - הדמיון יכול לעזור לך קצת להתנתק מהתמונות והזיכרונות השליליים המטרידים אותך. שילוב מותאם של שיטות כמו CBT ו-EMDR יכול להקל ולשפר את איכות החיים.

  • לשפר את החוסן ויכולת ההתמודדות שלך - לפעמים אי אפשר לשנות את הסרט, אבל אפשר לשנות את האופן שאנחנו רואים אותו, ולהקהות קצת את הכאב שהזיכרון מעורר בנו.


> שורה תחתונה: דמיון מודרך מתמקד בכוח המרפא של הדמיון ולעיתים מאפשר לשנות בדמיון ובמציאות את הסרט מקטסטרופה לסוף טוב. אין שיטה אחת שעדיפה על האחרות, העיקר לקבל עזרה שתתאים לך ולא להישאר לבד עם הסרטים.

 

מה חשבת? כאן למטה המקום לכתוב תגובה, תובנה, המלצה :)

אני זמינה לכל שאלה שלך. חבל להשיאר לבד עם הכאב והאשמה :(

* המאמר מבוסס על מחקר שנעשה בבית חולים סורוקה. שיתופים יכולים לעזור


bottom of page